Roadtrippie

21 januari 2014 - Sydney, Australië

Zo de dip hebben we officieel achter ons gelaten! Wat was het heerlijk om in Australie aan te komen!

We hadden 2 weken in Australie voordat onze vlucht naar Christchurch, NZ zou gaan. We hadden wel behoefte om even het energielevel af te stoffen en op te peppen dus de eerste 4 dagen mochten we van onszelf lekker chillen in Sydney. Wat een geweldige stad! I love it! Heerlijk weer (shit weer de zonnebrand op dag 1 vergeten) “gewone” mensen waar je waarachtig contact mee kan maken en een gesprek mee kan voeren,

...

De enige gesprekken die we in Azie hebben gehad met de locals gingen ongeveer zo:

De  (F)im: Do you have WiFi?

Smiling (L)ocal: Yesyes!

F: Oh great is it open or do you need a password?

F: Ok, so what is it?

F: So I need a password?

L: Yesyes!

F: Yes, ok, so can you tell me how I .....nevermind...

Of zo:

F: Do you have a table for 2?

L: Where you from?

F: Holland!

L: Ah Holland! Soccer! Ven Perzi!

F: Yes van Persie... Can we sit over there?

L: Ven nistulroi!

F: Yes... Can we see the menue?

L: I like soccer, and beer, Hijnukuhn!

F: Yes heineken...

L: 2 Hijnukuhn?

F: No, No! I woul like a Lemonjuice!

L: Yesyes (brengt een mangosmoothy)

...

Verder  prachtige havens met heerlijk helder water, enorme botanische parken die grenzen aan Disneyachtige perfectie en natuurlijk de M&M’s met raspberrysmaak.

De eerste dag hebben we onze slippers er goed van langs gegeven en meteen maar even heel het gebied rond de havens en de parken afgewerkt. Lekker gelunched aan de haven en een boekje gelezen in het park. A perfect day!

Krokant verbrand hebben we de volgende dag Bondi Beach verblijd met onze handdoekjes en waren we getuige van 2 reddingsacties voor onze neus. Echt bizar hoe sterk de stroming daar is. Er stonden al overal bordjes dat je maar op 1 plek mocht zwemmen en voor de rest niet dieper dan de knietjes. Dan is het natuurlijk wachten op zo’n machoaap die vind dat hij een dolfijn is. Die duikt dan woest de golven in en zwaait zijn natte lokken eens naar achter en dan wil hij terug naar de kant.... 15 min lang... en dan moet er een reddings-beachguy komen. En het grappige is dat de beachguys die wij hebben gezien 40+ zijn, niet bijzonder gespierd en een blubberbuikie hebben en alles behalve baywatchopwindend. Word je daar als stoere zwemgod hoestend en totaal uitgeput aan de kant gesleept door een nerdy ouwe man met badmuts.... oh ja... terwijl alle mooie meiden staan te kijken aan de kant.... Weer een perfect day dus!

We hebben ook nog even een bootje genomen naar Cockatoo Island. Dat is een eiland waar eigenlijk alleen maar een oud bedrijventerrein te vinden is maar soms hebben ze in die oude loodsen ook leuke exposities. Even kijken dus. Helaas geen expositie maar laat ik nou toevallig superdol zijn op oude verlaten fabrieksmeuk! En daar heb ik me daar goed aan verlekkerd. Ik weet niet waarom ik dat zo leuk vind, vast iets uit een vorig leven.

Op de laatste dag in Sydney lag er ineens een enorme boot in de haven. Maar dan ook echt heul erg groot! Was wel interessant om te zien hoe die netjes achteruit uitparkeerde in dat ineens wel kleine haventje.

Goed, en toen was het tijd voor een roadtrippie! Campervannetje gehaald en hoppa op naar Melbourne! Echt een ontzettend mooie route langs de kust naar het zuiden! De eerste avond nog op een camping gestaan die eigenlijk veel te duur was maar daarna alleen nog maar op van die rest areas waar je dan ook mag overnachten. Echt supergoed geregeld! Er is zelfs overal een openbaar toilet! En...... we mochten bijna overal fikkie stoken! Heerlijk om avonds nog even bij een vuurtje te zitten voordat je gaat slapen of om broodjes te bakken aan een stok! Tijdens een van deze fikkies heb ik de toch ietwat freaky Speervisman ontmoet. Op drawingmytrip.tumbrl.com kun je het verhaal lezen.

Op een mooie camping aan zee kwamen we na een toch-maar-geen-duik-in-die-koude-zee op de terugweg een echitna tegen! Dat zijn een soort enorme egels met een vacht waar ook giga stekels uitkomen. En ze hebben grote graafklauwen en een lange neus. Ik weet niet of ze allemaal zo zijn maar deze was erg tam. We hebben goed wat foto’s gemaakt waar we al aardig wat oogjes mee uit hebben gestoken. De/het Wildlife is hier sowieso echt gaaf! Kangoeroes, papegaaien, possums en enorme spinnen (ok die waren iets minder gaaf)

Na al die mooie natuur kwamen we aan in Melbourne. Ook al zo’n heerlijk relaxte stad. Ook weer een hele dag het zweet in de slippers gelopen. Jeetje wat was het warm! Australian Open wat toen net begon is een paar keer stil gelegd door de warmte. Lee vertelde dat een speler zelfs zijn bidon aan het veld zag vastsmelten.

We bedachten op het laatste moment ineens dat we ook de camper in konden leveren in Melbourne en terugvliegen naar Sydney om onze volgende vlucht te halen. Dan hadden we nog wat extra tijd in Melbourne zodat Lee even naar tennis kon kijken. Helaas konden we het verhuurbedrijf niet bereiken en konden we het een andere dag niet nog eens proberen omdat het terugrijden naar Sydney een beetje krap gepland was.

Na Melbourne zouden we de 12 Apostelen en de Great Ocean Road in 1 dagje rijden en dan meteen ook een goed stuk op weg terug naar Sydney. Helaas was het bewolkt maar toch was deze tocht ook weer ontzettend mooi!

Terug naar Sydney zouden we niet langs de kust rijden maar inlands. En dan dachten we dat het in Melbourne heet was... Toen we in een klein stadje naar de bios (The Hobbit) gingen zagen we om 19:00h dat het nog 38 graden was. Pfieuwwww! Lekker slapen dan in zo’n oven op wielen. Bizar dat je in die droogte en hitte ook nog bijna overal kampvuurtjes mag stoken wat wij natuurlijk heel verantwoord niet hebben gedaan.

Uiteindelijk hebben we de rit terug naar Sydney in 1 dag minder gedaan dan we dachten... Had Lee toch nog naar de tennis kunnen gaan... Scheisse! Dat extra dagje hebben we toen maar in het openluchtzwembad in de haven verkwanseld. Ach ook niet heel naar.

En toen en toen en toen.. mocht ik eindelijk op het vliegtuig naar mn sis! Oh wat had ik daar een zin in. Ik was er gewoon zelfs een beetje zenuwachtig voor! Over de ZijslingSisterAvonturen lezen jullie in de volgende blog meer. Inc. het aardbevingverhaal!!