Eerste daagjes

13 oktober 2013 - Bangkok, Thailand

Zondag 6 oktober 2013-10-09

Na zo lang gespaard en gewacht te hebben op deze reis. En de dikke tranen op schiphol was het wel even vreemd om echt door de douane te lopen. Lee en ik keken elkaar aan en waren er even stil van. We gaan echt he? Ja... we gaan nu!

Ik had dan wel een tas volgepakt met tijdverdrijfsels voor in het vliegtuig... maar rins zou de rins niet zijn.... dat werd slapen en nog meer slapen. (En af en toe wakker worden van slapende tenen of billen)

Meteen na landing ongelukje 1 op de lijst. Ik sta voor op Lee! De taxichauffeur smashte mijn vingertjes even tussen de deur. Gelukkig viel het mee (en ik ben natuurlijk een bikkel)

We waren rond 17h in ons hostel. Even snel gedouched en snel de stad in om wat lekkers te eten. Oi en dat hebben ze hier wel! Tom Khagai, bananenpannenkoekjes en verse coco’s met een rietje. Met een vol buikje lekker snel gaan slapen zodat we niet te veel last zouden krijgen van de jetlag.

Dinsdag 8 okt was en beetje een inkomdagje. De fietstocht voor morgen geboekt bij Co van Kessel en voor de rest lekker geraced in een tuktuk. Beetje rondgelopen door de stad en onszelf vergapen aan al het anders. Gouden boeddhas, varanen in de rivier, de smoothness waarmee het verkeer door elkaar heen crosst, gekke winkeltjes en echt oooveral eetkarretjes op de straat die de vieze geurtjes op straat gelukkig goed afwisselen. En s’avonds weer aan een heerlijk Thais diner voor een eurie of 2 (love it!) waarna Lee bijna met zijn been door een tafel viel omdat hij eventjes in slaap viel.

Woensdag 9 oktober

Vandaag was de grote fietstochtdag! Thanx voor de tip Sjoerd! Het was echt geweldig! Om 12 uur sharp kwamen we aan omdat onze tuktuk het adres niet kon vinden en ons ondertussen een aantal alternatieven had aangeboden zoals tempels, tankstations en hotels. We waren nog net op tijd voor de tocht. Onze gids Jasmine zou ons en nog een Nederlandse jongen die mee was in een tocht van 6 uur het Bangkok laten zien wat normaal gesproken niet echt zichtbaar is voor toeristen. Over ienimini paadjes fietsten we tussen huizen door, langs straatjes waar allemaal werkplekken waren en alles zwart was van de olie, autobanden en oud ijzer. Langs de enorme boeddhabomen die soms ineens tussen een stel huizen staan. Deze bomen worden met gekleurde sjaals omwikkeld. Sommige mensen zien s’ochtends geesten in deze bomen en elke dag worden er glazen wiskey en rode fanta aan deze geesten aangeboden. Je mag nooit in zo’n boom zagen of er tegen aan plassen. Dan loopt het slecht met je af. Met de boom niet. Het schijnt dat deze bomen nooit dood kunnen gaan.

We kwamen langs een festival dat  vandaag toevallig bezig was waar mensen allemaal in het wit gekleed waren en enorme boomstammen wierrook brandden. Ook hier weer overal eetkarretjes waar ze lekkere zoetigheden aan het maken waren. We fietsten door grote overdekte markten met verse bloemen en groente en fruit. Een grote kleurexplosie!

Hierna stapten in een long tail boat met onze fietsen. Dat zijn hele lange smalle boten met een enorme motor en een schoefblad op een lange stok achterop. De punten van deze boten zijn mooi versierd met nepbloemen en vlaggetjes. En ze zijn snel!!! We voeren naar de overkant van de Chrao Phraya en stapten weer op onze fietsjes. Deze kant van de rivier was echt heel anders dan het drukke Bangkok dat we tot nu toe gezien hadden. Nadat we bij een klein restaurantje hadden gegeten heb ik alleen nog maar met mn mond open gefietst. Zo mooi! Tussen alle waterpoelen met lotusbloemen, het groener dan groen en de palm-, mango-  en papayabomen hebben ze hier een soort betonnen fietspad van zo’n 1,5 meter breed op palen aangelegd. Zo fiets je langs (en bijna door) akkers, schooltjes en huisjes. Met bruggetjes steek je de riviertjes vol vis over naar het volgende prachtige stuk. We kwamen ook langs de velden waar pandan groeit. Die zoetige rijstachtige geur kwam ons al ver voor de velden tegemoet. Ook mochten we het citroengras even testen.

Naast dat we enorm mooie natuur en stukken van de stad hebben gezien viel me heel erg de rust op in de gebieden waar we kwamen. De mensen leken zo relaxed, aardig en tevreden. Jasmin heeft uitgelegd dat dat ook een stukje te maken heeft met het boeddhisme. Iedereen maakt lange dagen op zijn werk, maar in the end kan je al die materialistische dingen niet meenemen. Je komt met niks en je gaat met niks. En hoe meer je hebt hoe meer je wil. Daarom werken ze er aan om aan de binnenkant ook wat mooiheid te maken. Zo koken of bestellen ze hier meestal meer dan ze eten. Wat overblijft wordt in een zakje gedaan en haal je weer tevoorschijn als je een straathond of kat tegen komt.

Jasmin vertelde ook dat overleden mensen hier eigenlijk allemaal gecremeerd worden. Behalve als je bent overleden door een ongeluk. Je ziel weet dan nog niet dat je dood bent en daarom geven ze je ziel de tijd om aan dat idee te wennen. Ze begraven je dan voor 5 jaar. Daarna, als je ziel je dood heeft geaccepteerd, graven ze je op en cremeren ze je alsnog. Ze bewaren van iedereen een klein doosje met as in een tempel. De rest wordt uitgestrooid over de rivier zodat je voor eeuwig kan reizen. Mooi idee vind ik dat.

Vandaag was dus echt een mooi dagje om wat meer van de buiten- en binnenkant van Bangkok te zien.

1. Fedde hornstra:
    Beste Rinske,

Gelukkig ben je een bikkel anders was je ook niet in Bangkok.
    Het ziet er indrukwekkend uit.
    Sara en Fedde wenst je verder een hele goed reis toe, zonder problemen.

Warme groet
  2. Sjoerd:
    13 oktober 2013
    Gaaf zeg. Bangkok is echt heerlijk. Blij dat jullie de fietstocht cool vonden :)
  3. Eefje:
    13 oktober 2013
    Wow! Dat klinkt als een zeer goed begin! Je vertelt het ook mooi, klinkt allemaal ontspannen en verrijkend. Interessant stuk over de doden ook. Veel plezier verder, kijk uit naar volgende verslagjes.
  4. Gees:
    14 oktober 2013
    He Rinske,
    Leuk al zo snel wat te kunnen lezen. En leuke foto's ook!
    En zoals ik je beloofde ik hou je moeder lekker bezig!
    Groetjes!