Spel Zonder Grenzen

23 oktober 2013 - Don Deth, Laos

In Pakse verbleven we in het hostel van Mr. Vong. Een heel aardig behulpzaam en stokoud opaatje die helaas niet opgewassen was tegen de groep engelse debielen die het hele hostel de eerste nacht wakker hielden met vrolijke liedjes en naaktparades door de gangen. Ach, een lekkere nacht slaap is so overrated...

Dus hup de volgende ochtend vroeg uit de veertjes en een prachtige schakelbrommert gehuurd. Vandaag zou het pas in de loop van de avond weer gaan plenzen dus we hadden mooi wat tijd om wat leuks te gaan doen: de Wat Phou tempels bij Champasak. Als de zon hier eenmaal schijnt wordt het heel snel knetterwarm dus het windje wat we op de brommer hadden was heerlijk! Alleen jammer dat je dan niet door hebt dat je aan het verbranden bent. Toen we bij de tempels aankwamen toch nog maar even gesmeerd maar dan is het natuurlijk al te laat.

De tempels waren prachtig. Oude ruines uit de 6e eeuw, maar ik kon me goed voorstellen hoe het er uit moet hebben gezien toen ze nog in gebruik waren. Na de grote tempels kon je nog de berg op met een oude stenen trap naar een kleiner tempeltje en rotsen in de vorm van een olifant en een krokodil en het geweldige uitzicht. Wij jonge hindes dartelden de trappen op (ok ok bezweet steunend en kreunend) maar voelden ons toch wel erg fit toen we boven een stel dikke franse dames met natte slierten haar in het gezicht bijna een beroerte zagen krijgen.

Het plan was om avonds een lekkere massage te nemen maar mijn rode huidje had daar toch niet zo veel zin meer in. Zelfs mijn onderlip was zo verbrand dat ik een natural duckface had. Au

De twee dagen hierna hebben we de omgeving verder verkend op de brommert maar nu wel goed ingepakt met lange mouwen en broek. En ik heb mijn traumatische Griekse scooterongelukje weer iets meer overwonnen door het schakelen ook onder de knie te krijgen en me in de gatenkaaswegenjungle te begeven.

Wat minder leuk was de vliegtuigcrash 5 km van Pakse. Wij waren die dag de berg op naar de tempels. Onderweg kwamen we al een stoet tegen van polities en ambulances. Toen we terug kwamen was de sfeer niet zo gezellig meer. Iedereen was wel een beetje van slag in het hostel. Ook het lichtjesfestival van zaterdag en de botenrace van zondag werden afgezegd. We zijn avonds toch de stad maar in gegaan want er bleek toch nog wel wat leuks te doen. Ook al was alles wat soberder dan normaal, we vonden het heel mooi en bijzonder. Er was een grote drukke markt en de monniken hadden een enorme houten boot gemaakt met allemaal fakkels erop. We stonden er recht boven op de brug. Toen die allemaal branden zagen we nog 2 boten verder op de rivier de Mekong. En overal werden wensballonnen opgelaten. Wij hebben er ook een op gelaten natuurlijk inc wens.

Bij toeval kwam Lee er achter dat de gibbon experience die we in het noorden van Laos zouden gaan doen ook hier te doen is. En nog veel goedkoper is ook! Hop die zetten we op de agenda. Zondagochtend werden we opgehaald bij ons hostel en gingen we met een Duits en een Zwitsers koppel op weg naar de jungle. Met ons charmante klimharnas aan gingen we op pad. Eerst een stuk door de jungle waar we een lekker lunch kregen en daarna richting de treetops om met ziplines langs watervallen, boomtoppen en afgronden te zoeven!

Het werd al snel een beetje zoals dat spel dat vroeger op tv was: Het Spel Zonder Grenzen. Team Suisse bleek meteen de zwakste te zijn mede door een buikgriepje waardoor er af en toe (met ons wc-papier) de bamboebosjes ingedoken moest worden. Zie Zjurmans waren wel en geduchte tegenstander. Fit en met profi schoenen! Na een lange dag klimmen, en hiken en 7 lange en hoge ziplines verder was de stand 12 pnt voor de Dutch en 10 pnt voor  zie Zjurmans en 2 pnt voor le Suisse. Het basecamp was geweldig inc grote waterval waar we konden zwemmen en een kampvuur om te chillen met de andere deelnemers van het spel... eeh de tour. Avonds werden we naar onze prive boomhut gebracht om en lekker tukje te draaien. Het is toch wel echt heel bizar om wakker te worden in een boom. Maar geen tijd om ons te vergapen aan al het mooi. We moesten onze minimale voorsprong uitbouwen vandaag! Na het ontbijt haakte le Suisse af voor het ochtendprogramma en waren alleen nog de Dutch en zie Zjurmans over! Voor de lunch deden we nog even 5 ziplines en extreme hiking. De stand 24-20.

De luch bestond weeeeerrrrrr uit rijst, gestoomde kooldingen en ei. 5 eieren per dag zijn volgens mij niet gezond. Ik ben er wel een beetje klaar mee. Het maakte de race natuurlijk wel spannender. Zouden we genoeg energie hebben voor vandaag?

Na een lange hike kregen we een leuke verrassing. De berg op klimmen met behulp van ijzeren haken die hier en daar tussen de rotsen waren geplaatst. De Dutch zetten hun joker in! Wij mochten eerst. Jeetje best eng zo hoog en de handjes begonnen te zweten waardoor het er niet makkelijker op werd. Maar de Dutch hielden het bezwete hoofd koel en klauterden keurig naar boven. En toen bleef het stil.....en werd het later en later..... het werd ons duidelijk dat le Suisse hadden opgegeven. Maar zie Zjurmans?  Die kwamen uiteindelijk toch nog boven maar wij hadden duidelijk een betere tijd!  Na een nutteloze eindsprint was de glorieuze eindstand Le Suisse – 24pnt zie Zjurmans 30 pnt en de Dutch 167 pnt!!!! Victorie! Het was een geweldige wedstrijd.

Na al deze inspanningen is het tijd voor relaxation op een van de 4000 eilandjes. En we zijn de rotste niet dus we spraken met zie Zjurmans af om er samen heen te reizen.

De tuktuk/busreis van 3 uur was hilarisch. Het woord vol kennen ze hier niet. Net zoals personal space en lichaamshygiëne. Maar daardoor heb ik wel een gezellig praatje in het Lao gemaakt over mijn blauwe plekken en leerden we de drive in op een andere manier kennen. Het zou toch geinig zijn als ze bij de Mcdrive de happymeals gewoon door je raampje naar binnen douwen en de kipnuggets in je nek leggen....wie heeft er een menukaart nodig.

Vandaag hebben we een heerlijk chilldagje op Don Deth. Lekker met het fietsje op pad geweest. Alles rustig aan want we hebben geen haast. Ik vermaak me wel in mijn hangmat bij het bungalowtje aan de Mehkong.

1. Gees:
    Hoi hoi,

Jullie maken wat mee! Die boomhut, heeeeeel gaaf!!
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag! En de foto's natuurlijk!

Heb het goed!
    Gees
  2. KRS:
    23 oktober 2013
    Triest inderdaad die crash..las meer op het nieuws. Goed dat jullie iig safe zijn.. Leuk die games, beetje competitie en internationaal kont geschopt! ;D
  3. Fedde hornstra:
    23 oktober 2013
    mooie foto"s en verhalen rinske, vind het erg leuk om te lezen.kus van fedde en sara.
  4. Jpizz:
    27 oktober 2013
    Awesome! Ik was heel even bang dat jullie de Dutch niet goed genoeg hadden gerepresent.. Stom van me. Lekker bezig jullie!

Keep me posted soldier! X